اجرای بتن اکسپوز – نصب بتن اکسپوز – دیتیل اجرایی اتوکد

روش های اجرای بتن اکسپوز

در این مقاله از توضیحات مفصل در مورد بتن اکسپوز و ویژگی ها و مزایای آن صرف نظر شده است زیرا این مقاله جهت آشنایی شما عزیزان با نحوه اجرای بتن اکسپوز نوشته شده است؛ چون شما که این مقاله را می خوانید مسلما با بتن اکسپوز آشنایی دارید و نیاز دارید که با نحوه ی اجرای آن آشنا شوید. افرادی هم که با بتن اکسپوز آشنایی ندارند و در حال مطالعه این مقاله هستند برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانند مقاله بتن اکسپوز را مطالعه فرمایند.

روش های اجرای نمای بتن اکسپوز

نصب و اجرای نمای بتن اکسپوز به روش های مختلفی انجام می شود. با توجه به نیاز و درخواست پروژه می توان روش های مختلفی برای نصب و اجرای بتن اکسپوز طراحی و اجرا کرد. به صورت کلی نمای بتن اکسپوز را به دو روش اصلی می توان اجرا کرد؛ 

  • اجرا به روش خشک
  • اجرا به روش ملاتی و چسب

سوالات متداول اجرای نمای بتن اکسپوز 

برآرود قیمت و اعلام هزینه های اجرای نمای بتن اکسپوز با توجه به عواملی مثل، ابعاد و نوع تایل ها، ارتفاع و محل پروژه، متراژ پروژه، روش نصب، نوع تهیه مصالح و… متفاوت خواهد بود و باید همه این عوامل بررسی گردد تا بتوان هزینه نهایی این نما را برآورد کرد.

جهت دریافت استعلام قیمت روز با شماره های 09913377500 و 09913367500 تماس بگیرید.

با توجه به ابعاد پنل ها و ارتفاع پروژه و همچنین روش نصب نیاز یا عدم نیاز به جرثقیل مشخص می شود. روش نصب اختصاصی ایناب یکی از روش هایی هست که معمولا بدون نیاز به جرثقیل می توان نمای بتن اکسپوز را اجرا کرد.

قطعا روش های اجرای خشک و کلا سیستم اجرای خشک نماهای ساختمان بهترین روش اجرا نما می باشد.

ملات ماسه سیمان، ملات مورد استفاده می باشد و در برخی موارد از چسب بتن نیز در ملات استفاده می شود.

دو روش اصلی برای اجرای این نمای بتن اکسپوز؛

  • اجرا به روش خشک 

روش های اجرای خشک با توجه به نیاز و شرایط پروژه متفاوت می باشد و هر پروژه ممکن است با پروژه های دیگر متفاوت باشد و محدودیتی وجود ندارد.

  • اجرا به روش دوغابی یا ملاتی
  • ترازبندی قوطی های زیرسازی
  • ابعاد قوطی ها
  • نوع قوطی
  • ارتفاع پروژه
  • ابعاد و اندازه پنل ها

با توجه به ابعاد پنل ها تعداد اسکوپ ها متفاوت خواهد بود. به طور معمول در هر پنل 4 اسکوپ قرار داده می شود و برای پنل های بزرگتر از 1 در 1 متر بهتر است تعداد اسکوپ ها به 6 افزایش پیدا کند.

تهیه نقشه های شاپ و بررسی تمامی جزئیات و مشخصات فنی نما به جهت کاهش هزینه های اجرا، کاهش پرت مصالح، انتخاب بهترین روش اجرا

سرعت نصب نما به عوامل و آیتم های مختلفی مثل ابعاد پنل ها، روش اجرا، ارتفاع کار، تعداد افراد و… بستگی دارد.

در صورتی نما به صورت خشک اجرا شده باشد به راحتی می توان پنل های آسیب دیده را ترمیم و یا تعویض کرد.

بند کشی و آب بندی معمولا برای همه روش های نصب بتن اکسپوز باید انجام گردد.

بله! بتن اکسپوز یکی از بهترین متریال ها برای مناطق سردسیر و کوهستانی هست که چرخه های یخ و ذوب زیادی دارند.

یراق آلاتی مثل اسکوپ های فلزی گالوانیزه، نبشی های مختلف و پیچ های متناسب با پروژه استفاده می شوند.

بتن اکسپوز کف دقیقا مانند موزاییک و کفپوش های بتنی اجرا می شود؛ به این صورت که از یک ملات دو نم برای ساخت زیرسازی و شیب بندی استفاده می شود و بعد از آن دوغاب بتن روی ملات دو نم اضافه شده و پنل های بتن اکسپوز کف روی زیرسازی قرار می گیرند.

پنل بتنی اکسپوز - نصب بتن اکسپوز
طراحی نمای داخلی با پنل های بتنی

1- اجرای نمای بتن اکسپوز با سیستم خشک

سیستم اجرای خشک بهترین روش اجرای نمای ساختمان است. به صورت کلی این روش از دو بخش اصلی زیرسازی و پوسته نما تشکیل شده است. زیرسازی نما با استفاده از قوطی فلزی، نبشی و سایر پروفیل های فلزی، با توجه به نیاز، طبق نقشه های ازبیلت و نما انجام می شود. بعد از آن قطعات پوسته نما روی زیرسازی اجرا و نصب می شوند. 

از ویژگی های مهم سیستم نمای خشک این است که اتصال پوسته نما به زیرسازی نما در نماهای مختلف، به طرق مختلفی قابل انجام است و می توان روش های بسیار متنوعی را طراحی و اجرا کرد. 

روش های نصب بتن اکسپوز با سیستم خشک؛ 

  • نصب به روش اختصاصی ایناب 
  • نصب به روش پیچ از رو 
  • نصب به روش پیچ و رولپلاک (کاربرد کم)
  • نصب به روش جوش 
  • و…
اجرای بتن اکسپوز - کافه راش نیشابور
اچرای نمای سردرب کافه
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره 05191007707 و یا 09913377500 تماس حاصل نمایید.

1-1- نصب بتن اکسپوز به روش اختصاصی ایناب

روش نصب اختصاصی ایناب طوری طراحی شده است که در اجرای نماهای مختلف من جلمه بتن اکسپوز کارایی دارد. این روش نصب به صورت فیکس و با استفاده از اسکوپ های فلزی گالوانیزه و پیچ اجرا می شود. این روش سریع، راحت، ایمنی بسیار بالا، بدون نیاز به دسترسی به پشت نما، تعمیر و تغییر آسان و بسیار کاربردی می باشد. 

در این روش ابتدا زیرسازی نما با استفاده از قوطی های فلزی با توجه به ابعاد و اندازه تایل ها به صورت شبکه ای انجام می شود و بعد از آن تایل های بتن اکسپوز روی زیرسازی قرار داده می شود و با استفاده از پیچ های سرمته گالوانیزه به زیرسازی نما متصل می شوند.

نصب پنل بتن اکسپوز به روش اختصاصی ایناب
اجرای خشک نمای بتن اکسپوز – ایناب

دیتیل های اجرایی نمای بتن اکسپوز ایناب

جهت دانلود دیتیل های اجرایی روش های نصب اختصاصی ایناب از لینک های زیر اقدام نمایید؛

2-1- نصب بتن اکسپوز به روش پیچ از رو 

در نوعی از قالب های بتن اکسپوز تو رفتگی هایی در بتن اکسپوز ایجاد می گردد. این تو رفتگی ها در پنل ها علاوه بر زیبایی خاص خودشان، محلی برای اجرای تایل ها نیز هستند. از این محل بولت ها می توان پنل های بتن اکسپوز را سوراخ کرد و از همان محل تایل ها را به زیرسازی نما متصل کرد. زیرسازی نما در این روش به گونه ای باید انجام شود که قوطی های زیرسازی در محل این سوراخ ها قرار بگیرند تا بتوان با پیچ پنل ها را به زیرسازی متصل کرد.

نصب بتن اکسپوز با پیچ - ایناب
اجرای بتن اکسپوز به روش پیچ از رو

3-1- نصب بتن اکسپوز به روش پیچ رولپلاک و چسب

این روش نصب در اجرای نمای بتن اکسپوز در دکوراسیوان داخلی کاربرد دارد. تایل های بتن اکسپوز که در طراحی نمای داخلی اجرای می شوند به دلیل ارتفاع کم و وزن نسبتا کمتر نسبت به نمای ساختمان نیازی به سازه های محکم و قوی برای زیرسازی ندارند. از طرفی زیرسازی نیاز به فضا دارد و مقداری از فضا باید صرف بخش زیرسازی شود که برای فضاهای داخلی مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل در فضاهای داخلی معمولا از روش نصب چسب و رولپلاک استفاده می شود. معمولا چسب های مخصوص پاسخگوی وزن تایل های بتنی هست اما به جهت اطمینان بیشتر از ایمنی تایل ها بعد از اجرا، از پیچ و رولپلاک هم استفاده می شود. پیچ و رولپلاک مستقیم روی دیوار اجرا می شود و نیازی به زیرسازی ندارد.

4-1- نصب بتن اکسپوز به روش جوش 

در روش نصب بتن اکسپوز با استفاده از جوش، قطعات فلزی در قسمت های مختلفی از پشت پنل و یا در عرض پنل های بتن اکسپوز قرار میگیرند و با استفاده از این قطعات فلزی تایل ها به زیرسازی نما جوش می شوند. روش جوش معمولا کاربرد کمتری نسبت به اجرا با پیچ دارد زیرا تعمیر و تغییر نما نسبت به روش پیچ بسیار سخت تر و هزینه بر خواهد بود.

2- اجرای نمای بتن اکسپوز با ملات 

در برخی موارد و پروژه ها تایل های بتن اکسپوز را با ملات اجرا میکنند. نحوه اجرای پنل های بتن اکسپوز با ملات دقیقا مشابه به سنگ های طبیعی و تروارتن می باشد و پشت تایل ها در نما حدود 5 سانتی متر ملات قرار میگیرد. در پروژه هایی که قصد اجرای با ملات دارند، تایل های بتن اکسپوز نیز مخصوص اجرای با ملات تولید می شوند و علاوه بر اسکوپ های گالوانیزه از سنگدانه های تیزگوشه نیز به جهت درگیری هر چه بیشتر با ملات استفاده می شود.

اجرای نمای بتن اکسپوز با ملات خیلی توصیه نمی شود به دلیل اینکه سطح نما و سطح تایل های بتن اکسپوز بعد از اجرا نم دار می شود و امکان شوره بستن تایل ها وجود دارد. علت شوره دار شدن و نم دار شدن تایل ها ملات پشت تایل ها می باشد که روطوبت آن به مرور به سطح نما منتقل می شود.

اجرای بتن اکسپوز کف 

پنل های بتن اکسپوز کف دقیقا مثل سایر سنگفرش ها و موزاییک ها اجرا می شوند. به این ترتیب که ابتدا زیرسازی با استفاده از ملات ماسه سیمان انجام شده و شیب بندی های لازم نیز انجام می شود سپس پنل ها بر روی سطح اجرا می شوند.

اجرای بتن اکسپوز کف
اجرای بتن اکسپوز کف

کاربرد بتن اکسپوز

بتن اکسپوز به صورت اجرا در محل، در مکان هایی مثل کنار استخرها و پیاده رو ها استفاده می شود. به این دلیل که دارای سطحی صاف و زیبا است و اینکه جذب آب بسیار کمی دارد. پنل های بتن اکسپوز هم که به صورت پیش ساخته تهیه می شود، در نمای داخلی و خارجی ساختمان کاربرد دارد.  این پنل ها بسیار مناسب برای افرادی است که دوستدار نماهای مدرن هستند.

اجرای نمای بتن اکسپوز
اچرای نمای بتن اکسپوز – کیش
نمای ساختمان | نمای بتن اکسپوز
نمای ساختمان | نمای بتن اکسپوز
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 05191007707 و یا 09913377500 و 09913367500 تماس بگیرید.
همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با همین شماره ارتباط برقرار کنید.
همکاری-با-ایناب
همکاری-با-ایناب
چرا ایناب
چرا ایناب

 

4 دیدگاه برای “اجرای بتن اکسپوز – نصب بتن اکسپوز – دیتیل اجرایی اتوکد

  1. الهام خدابخشی گفته:

    سلام شما خودتون تیم اجرا میفرستید ؟ پروژه مون شهرستان هست

    • محمد اسلام دوست گفته:

      سلام
      بستگی به پروژه داره سرکار خانم، اول پروژه‌ بررسی میشه بعد در صورت نیاز تیم اجرا می‌فرستیم یا از شهرستان خودتون تیم اجرا بهتون معرفی میشه.

      البته ناگفته نمونه که مجموعه ما فقط نمای خشک اجرا می‌کنه و اگر بخواین بتن اکسپوز رو با ملات اجرا بکنید بایستی با سنگ کار ها هماهنگ کنید.

    • محمد اسلام دوست گفته:

      سلام دوست عزیز

      قیمت کفپوش بتن اکسپوز با توجه به اندازه و طرح پنل میتونه متفاوت باشه. برای دیدن لیست کامل کفپوش های بتن اکسپوز ایناب می تونید با همکاران فروش ما ارتباط بگیرید تا براتون لیست موجود رو ارسال کنند و قیمت هر مورد که انتخاب کردید رو بهتون بگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *