مصاحبه روزنامه خاتون شرق با علی معقولی مدیرعامل گروه ایناب


علی معقولی،متولد سال 1364 که همراه دوبرادرخود ،گروه ایناب را تشکیل داد و با راه اندازی چند شرکت به عنوان جوان کارآفرین نیشابوری مصاحبه های تلویزیونی متعددی نیزداشته است به گفتگو بااومی نشینیم.

ایده ایجاد شرکت ایناب ازچه زمانی وچگونه شکل گرفت؟

زمانی که فوق دیپلم خودم را دررشته برق گرفتم برای کارجاهای زیادی مراجعه کردم،اماموفق به پیداکردن کارنشدم به همین خاطرتصمیم گرفتیم خودمان یک تیم تشکیل دهیم واین باهم بودن باعث شد به دنبال ایده وفعالیت باشیم وکارتیمی راتجربه کنیم وازسال ٨۶کارخودمان راشروع کردیم..

به عقیده من کسب وکارهای گروهی به سه بخش اصلی نیازدارد:

1- بخش تولید و اجرا است که باید محصول یا خدمات  با کیفیت و با بهای تمام شده پایین تولید شود.

2 -بخش فروش است که محصولات و خدمات به خوبی به مشتریان معرفی شود و رضایت مشتری جلب شود

 3- مدیریت است که با برنامه ریزی و سازماندهی حداکثر بهره را از سرمایه های مالی و انسانی و اجتماعی ببرد و تیم را هدایت کند.

برادر کوچکم دربحث فنی درکارخود نخبه است ودرکارخانه مشغول فعالیت است وبرادردیگرم دربخش فروش مشغول است ومن هم که برادربزرگتر هستم مدیرعامل گروهمی باشم…

درزمان شروع به کارباچندکارمند وکارگرشروع کردید؟

درابتدافقط من ودوبرادرم بودیم وبعد خانم خودم و خانم برادرم و خواهرم به ما پیوستند و البته برای تخصص های خاص سعی کردیم از بهترین نیروی های جوان و با استعداد شهرمان استخدام کنیم. شرکت ایناب یک شرکت خانوادگی است وتاحدامکان تخصصهای موردنیاز را از فامیل جذب کرده ایم ویکی ازرموزموفقیت ماهم همین بوده است.

تا به حال در مجموعه شما مشکل اساسی ایجاد شده است؟

مشکلات که فراوان است ولی چون کارمان تیمی است و همه تصمیمات با مشورت و فکر جمعی انجام می شود و خدا را شکر مشکل اساسی نداشتیم.به نظر من هر فعالیتی که بیش از یک نفر شد باید تیم شود و تیم هم باید رهبر یا مدیر  داشته باشد و همه افراد باید نظراتشان را به  رهبر تیم اعلام کنند ولی در نهایت باید  حرف نهایی مدیر توسط همه اجرا گردد حتی اگر اعضا مطمئن باشند که اشتباه است . چون یک  اشتباه می شود جبران شود ولی اگر تیم از هم پاشید قابل جبران نخواهد بود.

در ضمن این که من به عنوان رهبر تیم بارها به همه پرسنل اعلام کردم : هر کس بهتر از من می تواند مدیریت کند با کمال میل می پذیرم.

شما مدیریت را به صورت تئوری هم خوانده اید؟

بعد از اینکه من وارد بازارکارشدم وتخصصهای فنی و عملی پیدا کردم متوجه شدم که درمدیریت ضعیف هستم وعلم مدیریت ندارم به همین دلیل لیسانس مدیریت گرفتم وچندسالی ازاین علم استفاده کردم اما با بزرگترشدن شرکت احساس کردم که نیاز است  چیزهای بیشتری بدانم به همین دلیل در مقطع کارشناسی ارشداین رشته هم تحصیل کردم .من برای آموزش خودم وپرسنلم خیلی هزینه می کنم وسمینارهای زیادی شرکت میکنم وبه این مساله اهمیت زیادی میدهم. ما هرهفته درشرکت جلسه داریم و هر هفته یکی از پرسنل بایدیک مقاله یا مطلب به روز ارائه دهد وهمین باعث میشود همیشه اطلاعات جدیدکسب کنیم وبهروز باشیم..

دلیل این که پرسنل خانم شما بیشترازآقایان هستند چیست؟

 اتفاقا درجلسه ای که درفرمانداری شهرستان فیروزه برگزارشد من خدمت تعاونگران هم گفتم که ماظلم بزرگی درحق خود انجام داده ایم وآن نادیده گرفتن استعدادها وتوانایی‌های خانم ها است.

چند وقت پیش مقاله ای خواندم که عنوان میکرد، خانم ها نهتنها  ازنظراستعداد هوشی نسبت به آقایان پایین تر نیستند بلکه درخیلی موارد توانایی بیشتری هم دارند وچرا ما از این پتانسیل استفاده نکنیم؟

خداراشکر خانم ها درشرکت ما عملکرد خوبی دارند  دراتاق فکر های ما معمولا بهترین ایده ها را خانم ها ارائه می کنند وماسعی کرده ایم بیشتر کارهایی که امکان انجامشتوسطخانمهاوجودداردرابهآنهابسپاریم.

اگرکسی درتیم شما ایده ی خوبی ارائه بدهد آیا مزیتی درشرکت شما پیدا می کند؟

ازلحاظ کاری شرکت مابه گونه ای است که حقوقثابت درآن کم است وبیشتر،حقوقهابراساس فعالیت،تلاش،کارکرد وخلاقیت است وفضای کاری ماآزاد است وحتی بعضی ازکارها که نیاز به حضورفیزیکی ندارد کارکنان می توانندحضورنداشته باشند..

درکارخانه هم خانم ها حضوردارند؟

کاردرکارخانه ما سنگین است وبرای خانم ها مشکل است به همین دلیل درکارخانه نیروی خانم نداریم.

به نظرشما آیاپرسنل شرکت تان از شرایط کاری خودراضی هستند؟

بی شک اگر موفقیت هایی در شرکت بوده به لطف خدا و تلاش پرسنلم بوده است.

اگر رضایت همکارانم نبود قطعا ما پیشرفتی نداشتیم .

با وجود مشکلات مالی شدید در کشور و شرکت ما، خدا را شکر هیچ وقت حقوق پرسنل به تاخیر نیفتاده است،  البته مشکلات و نارضایتیهایی حتما وجود دارد ولی ما همواره در پی رفع هستیم و ما با سهیم کردن برخی پرسنل در سود و پرداخت پاداش هایی رضایت انها را جلب و کارهای نشد را شد می کنیم.

به نظر من هر انسانی هر کاری را که بخواهد می تواند انجام دهد .مگر این که نخواهد. و این را همیشه به همکارانم منتقل می کنم.

 

در شرایط فعلی خیلی از شرکتها تعدیل نیرو داشتند یا تعطیل شدند شرکت شما در چه وضعیتی است؟

شرایط کار سخت شده ولی با کمی تلاش بیشتر میشود در این شرایط هم کار کرد. خدا را شکر تیم ما در همین شرایط هم در حال توسعه و بزرگ شدن است و امسال هم افزایش نیرو داشتیم.

با توجه با اتش سوزی برج سلمان شهر مقدس مشهد، ما وارد یک کار تیمی جدید شدیم  و کارخانه ای در یزد که چهار سال تعطیل بود را تیم جدید خریداری کرد و

با کمی تغییرات و به روز رسانی ماشین آلات در حال تولید نسل جدید  ورق های کامپوزیت نسوز برآمدیم که بخش گسترده ای از آن از خارج وارد می شد،

و همچنین حدود 50 نفر نیز شغل مستقیم ایجاد شد.

آیاشما ایده های خودتان رابه ثبت می رسانید؟

متاسفانه درکشورمابحث حقوق معنوی خیلی ضعیف است.قوانینش هست ولی اجرا نمی شود.به همین دلیل ماخیلی اصراربرثبت نداریم وتکیه ما به تواناییهای خودمان است.

سعی می کنیم محصولات و خدمات ما انقدر خوب و با کیفیت باشد که مشتریان فهیم ، ما را انتخاب کنند .

به لطف خدا حدود یک سال است واحد تحقیق و توسعه ایناب با مجوز از سازمان صنعت معدن تجارت خراسان رضوی شروع به کار کرده

که هم اکنون در حال انجام کارهای نهایی تولید سنگ های شفاف و نیمه شفاف و نورانی هستیم که یک محصول با فناوری جدید است،

 فکر می کنم برای اولین بار است در کشور تولید می شود.

ایده عصای سفید درپیاده روهای نیشابورازکجا مطرح شد وچطوربه آن رسیدید؟

نابینایان هم جزئی ازجامعه ومردم شهرهستند و حق دارند در شهر به راحتی تردد کنند.

درتمام دنیا برای تردد نابینایان استانداردسازی انجام شده وخداراشکردرکشورماهم الان دارداین کارانجام می شود ،

ماهم باتوجه به استانداردهای جهانی سعی کردیم محصولی تولیدکنیم که این عزیزان برای رفت وآمد درپیاده روها راحت باشند ،

البته به این شرط که مردم نیز همکاری کنندومانعی دراین مسیرها قرارندهند.

سنگ فرش عصای سفید ایده ما نبود ودرسراسرکشوردارد اجرا می شود وما فقط پیشنهاد اجرای آن برای نیشابوررامطرح کردیم.

درحال حاضر ایده جدیدی برای اجرا دارید؟

کل عملکردشرکت ما براساس فکر و ایده های جدید است وهم اکنون ایده سنگهایی که امکان نوشتن ونوروعلامت رادارند راداریم درپارک علم وفناوری به ثبت می رسانیم

،که کمک بزرگی برای کنترل ترافیک می تواندباشد ومسیرها هوشمند می شوند ومی تواننددرطول روزنورخورشید رادرخودنگه داشته و

شب که نورنیست روشن شوند. فکر می کنم این تحولی بزرگ دربخش موزاییک وسنگ فرش باشد.

نقش خانم خودتان درموفقیتان چقدربوده است؟

خانمها درزندگی آقایان نقش خیلی زیادی دارند وخانم من هم ازاول مشوق من بودند و به من انگیزه داده وهمه جوره باشرایط کاری من کنارآمدند واز زمانی که خودشان هم وارد کار شدند بهتر توانستند شرایط را درک کنند.

خودشان نیز یکی از  افراد تاثیر گذار شرکت هستند .

چه صحبتی باجوانان دارید؟

به نظر من انسان باید برای خود یک هدف بزرگ داشته باشد.و دوم انگیزه کافی برای رسیدن به آن هدف بزرگ.

اگر انگیزه باشد قطعا تلاش و پشتکار خواهد امد.

این روزها ایده زیاد است ولی تلاش و پشتکار برای عملی کردن یک ایده کم است.

موفق شدن در کسب و کار در کشور ما خیلی راحتر از سایر کشورها است چون رقبا ی قویی متاسفانه در کسب و کارها نیست .

کافی است هر فردی کمی تلاش خود را بیشتر کند تا به موفقیت برسد.

من همیشه نشریه خاتون شرق را مثال می زنم .مدت زیادی از فعالیت شما نمی گذرد ولی با ایده ها و خلاقیتهایی که در کارتان داشته اید تبدیل شده اید به یکی از موفق ترین و  پر مخاطب ترین نشریه های شهر که پیش بینی می کنم با همین سرعت به زودی تبدیل به یکی از نشریه های مطرح کشور خواهید شد.

درپایان صحبتی اگر دارید بفرمایید؟

من ازمردم درخواست می کنم که ازکسب وکارهایی که کارخودراخوب انجام می دهند،کیفیت بالایی دارند،خدمات خوبی ارائه می دهند وبه مشتری احترام می گذارندحمایت کنند

و برعکس از متقلبین و کسانی که به حقوق مشتری احترام نمی گذارند خرید نکنند.

این کار باعث می شود کسب و کارهای خوب رشد کنند و روز به روز بزرگتر شوند ،که دستاوردهای خوبی برای مردم و کشور خواهد داشت و از سویی متقلبین و سود جویان یا اصلاح خواهند شد و یا از دور خارج خواهند شد. 

مصرف کالای بی کیفیت،ظلم به خود و جامعه است چون اقتصاد کشور را نابودوسرمایه های کشوررابه هدرمی دهند.

از شما سپاسگزارم  که به دغدغه اصلی کشور یعنی همان اقتصاد و اشتغال و کسب و کار اهمیت داده اید وامیدوارم در راستای بهبود وضعیت کسب و کار  و اشتغال گام های خوبی برداشته شود.