مصاحبه روزنامه همشهری باعلی معقولی مدیر عامل گروه ایناب

در حال حاضر در جامعه ما جوانان از دانشگاه که فارغ التحصیل می‌شوند انتظار دارند بازار کار به گرمی از آن‌‌‌ها استقبال کند و در کمترین زمان ممکن مناسب‌ترین کار را به دست آورند. در این میان که همه دنبال پشت میز نشینی‌اند هنوز هم هستند افرادی که بدون کمترین چشم داشتی، خود به فکر ایجاد شغل می‌افتند و با در نظر گرفتن نیاز‌های موجود، ایده‌‌‌ها و طرح‌‌های نو ایجاد کرده و ضمن پذیرفتن خطرات از فرصت‌‌های پیش روی خود استفاده نموده و فعالیت تولیدی و اقتصادی انجام می‌دهند؛ این افراد را کار آفرین می‌نامند. وقتی حرف از کار آفرین به میان می‌آید اکثرا افرادی با سن بالا و سابقه و تجربه زیاد به ذهن می‌رسد،  در صورتی‌که اینگونه نیست و هستند جوانانی که توانسته‌اند با همت والای خود اشتغال زایی برای خود و دیگران کنند.

«علی معقولی»، مدیر عامل شرکت ایناب یکی از جوانان موفق نیشابوری است که توانست با توکل بر خدا و پشتکار در سال 92 به عنوان کار آفرین برتر انتخاب شود؛ دقایقی با او همکلام شدیم تا ببینیم چگونه توانسته به این موفقیت برسد.

  • از چه زمانی به کار و کسب درآمد فکر می‌کردید؟

من متولد روستا هستم، از کودکی تفکر کسب و کار داشتم و در کنار پدر به کشاورزی، دامداری و قالیبافی مشغول شدم، پس از اتمام دوره ابتدایی به نیشابور آمدیم و از آنجا که علاقه به کار داشتم، شاگرد مغازه‌ای شدم و در دوران دبیرستان به کار‌های تعمیراتی رو آوردم و همیشه سعی ام بر این بود که به اقتصاد خانواده کمک کنم و بتوانم مخارج خودم را در بیاورم. همزمان با ورود به دانشگاه یک دفتر فنی زدم و در کنار درس خواندن کار هم می‌کردم تا اینکه  پس از گرفتن فوق دیپلم برق به جد دنبال کار بودم و توقعم این بود که بازار کار منتظر من باشد و شغل خوب با حقوق مناسبی پیدا کنم ولی اینگونه نبود.

  • بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه چه کردید؟

پس از آن، خیلی جا‌‌ها برای کار رفتم ولی با بی مهری مواجه شدم ولی بی نتیجه بود و این شد که درمدت کوتاهی وارد کارنمای کامپوزیت شدم و آن را یاد گرفتم و پیشرفت کردم سپس در یک شرکت به عنوان نیروی پیمانی جذب شدم و طی مدت کوتاهی چند پروژه برداشتم و به عنوان کم سن و سال‌ترین پیمانکار شرکت محسوب می‌شدم و شرکت با اعتماد به من، پروژه‌‌های بزرگی تری را در اختیارم گذاشت.پس از آن  دوباره به شهرم برگشتم و نمایندگی همان شرکت را در نیشابور زدم و نهایتا در سال 88 شرکت ایناب را به ثبت رساندم.

  • چرا به فکر این افتادید خودتان کاری را شروع کنید وآیا به مشکلات آن فکر کرده بودید؟

گاهی شخصی شغل را انتخاب می‌کند مثلا یک کارگر یا کارمند می‌شود، این فرد دردسر و نگرانی ندارد و می‌داند سر ماه حقوق می‌گیرد و از این بابت خیالش را حت است ولی گاهی انسان می‌خواهد خودش کار خود را مدیریت کند و کاری نو انجام دهد که باید خطر کند و مشکلات زیادی را به چشم ببیند ولی من به لطف خدا و کمک دوستان توانستم همه مشکلات را حل کنم و شرکت را راه اندازی کنم.

  • علت موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

من هیچ وقت منتظر نبودم کسی کاری برایم انجام دهد و معتقد بودم باید روی پای خود ایستاد و می‌دانستم مسئولیتم با خودم است، همین باعث شد از ابتدا تلاش کنم و همتم را به کار گیرم و به اینجا برسم؛ عامل اصلی موفقیت خود را در همین می‌بینم.

  • شرکت ایناب به طور مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر ایجاد کسب و کار کرده است؟

در حال حاضر 50 نفر نیروی مستقیم و بیش از 250 نفر نیز به صورت غیر مستقیم  از  شرکت امرار معاش می‌کنند.

  • در مورد فعالیت‌‌های شرکت از ابتدای تاسیس توضیحاتی بدهید؟

ما ابتدا فعالیت خود را با کار نماکاری شروع کردیم. می‌دانستیم نمای کامپوزیت غربی است و هزینه اش بالاست و از طرفی استفاده از سنگ‌‌های طبیعی در نما هم خود مشکلات و معایب زیادی داشت.این شد که به ذهنم رسید محصولی تولید کنیم که داخلی باشد و از طرفی مشکلات سنگ‌‌های طبیعی را نداشته باشد که توانستیم از پرت سنگ‌‌های طبیعی محصولی تولید کنیم که علاوه بر کم هزینه بودن، بسیار زیبا و مقاوم است. در سال 92 کارخانه را افتتاح کردیم و وارد کار تولید سنگ‌‌های پلیمری شدیم، کار جدیدی بود و برای اولین بار در خراسان انجام می‌شد و از طرفی محصول تولیدی ما پس از تست استاندارد مشخص شد از مقاومت بالایی برخوردار است که این خود مهم‌ترین مزیت آن است.

  • در حال حاضر وضعیت اشتغال جوانان را چگونه می‌بینید؟

امروز همانطور که می‌گوییم کار نیست، کارگر هم نیست؛ جوانان این دوره دنبال کار‌های آسان و پشت میز نشینی هستند و از آنجایی که در کشور ارتباط لازم بین صنعت و دانشگاه  وجود ندارد، زمانی‌که دانشجو فارغ التحصیل می‌شود، آنچه که لازمه حضور در بطن کار است را یاد نگرفته وعملا کار نکرده است.
پیشنهاد من برای حل این مشکل این است که فارغ التحصیلان دانشگاه به فکر اینکه  با مدرک خود سر کار بروند نباشد و اگر شغل مناسبی ندارند، رایگان کار کنند تا در رشته خود تجربه کسب نموده و سابقه‌ای پیدا کنند، ما نمی‌توانیم به جوانی که سابقه ندارد بگوییم برو کار آفرینی کن، چرا که دور از انتظار است. ولی می‌توانند ایده‌هایی که تا به حال کسی انجام نداده را پیدا کنند و از این طریق به نوعی کار آفرین شوند.

  • در میانه راه خود آیا با مشکلات مالی روبه‌رو شده اید؟

مشکلات مالی برای یک کار آفرین معمولی است، خیلی‌‌‌ها می‌گویند کار آفرینان ثروتمند هستند ولی اینگونه نیست، پولی که ما داریم متعلق به کارگر است و باید بگویم من خودم همین الان هم با مشکلات مالی  روبه‌رو هستم.

  • چه زمانی از کار خود راضی هستید؟

وقتی بعد از تحویل یک پروژه مشتری به ما می‌گوید تیم شما بهترین اکیپ کاری ما بوده این برای من خیلی شیرین است و باید بگویم در کار، اعتباری که شرکت در بین مشتریان دارد از همه برایم مهمتر است.

  • آیا در مدت این چند سال فعالیت، دولت کمکی به شما کرده و چه انتظاری از مسئولان دارید؟

من از ابتدا چشمداشتی از دولت نداشتم و ندارم. فقط خواهشم این است که با بازنگری قوانین و مقرارت از ما حمایت کنند.ما با مدیران و مسئولان مشکلی نداریم متاسفانه در برخی ادارات قوانینی وجود دارد که از سوی افرادی نوشته شده که خودشان در کار نیستند و این قوانین دست و پا گیر جلوی ایجاد کسب و کار را می‌گیرد.

  • شمادر سال 92 به عنوان کارآفرین برتر در برنامه پایش حضور پیدا کردید. در این خصوص بیشتر برایمان بگویید؟

ابتدا که از من برای حضور در برنامه دعوت شد قبول نکردم چرا که این را حق خود نمی‌دانستم و معتقد بودم افراد بهتری هستند که بتوانند تجربه خود را در این برنامه بگویند. ولی به من گفتند از آنجا که شما در این سن توانسته اید کار آفرینی کنید برای ترغیب جوانان حضور شما در برنامه خیلی مفید است و این شد که پذیرفتم. باید بگویم حضور در برنامه زنده تلویزیونی استرس زیادی دارد ولی مجری با صحبت هایش قبل از شروع برنامه کمک کرد تا آرامش پیدا کنم و بدون نگرانی جلوی دوربین بروم و از موفقیتم در کار بگویم.

  • صحبت پایانی؟

در آخر، روی صحبتم با جوانان است و اینکه  منتظر نباشند دیگران برایشان کاری انجام بدهند، با اتکا به همت و پشتکار خود به اشتغال زایی رو آورند و نگاهشان این باشد که به جامعه کمک کنند و فقط به فکر منافع خود نباشند، چرا که اگر نیت انسان خیر باشد، خدا کمک می‌کند و کل جامعه هم بسیج می‌شوند و به یاریتان می‌آیند تا در هر عرصه‌ای که هستی به موفقیت برسی.

مشاهده کامل اخبار سایت ایناب